e-Galatsi

σερφάροντας στο Γαλάτσι

Η ύπαρξη του Ιερού Ναού εις την αυτή θέση, εις την οποία σήμερα ευρίσκεται μαρτυρείται και εις αναφορά της "Ιστορίας των Αθηνών" του Καμπούρογλου, ο οποίος αναφέρει τον μικρό Ναό της Αγίας Γλυκερίας στο κοντινό προς την Αθήνα χωριό του Γαλατσίου. Τοποθετεί αυτόν στα μέσα του 14ου αιώνα. Μια άλλη αναφορά στο ναό γίνεται σε δημοσίευμα της εφημερίδας "ΤΟ ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ" της 17/2/2002, του λαογράφου κ. Γ. Λεγάκη. Το παραπάνω δημοσίευμα λέει ότι το έτος κοιμήσεως της Αγίας Φιλοθέης της Αθηναίας, το 1590, ολοκληρώθηκε  η ανέγερση Ιεράς Μονής αφιερωμένης στην Αγία Γλυκερία. Για περισσότερα από 300 χρόνια, ο χώρος χρησιμοποιήθηκε ως Παρθεναγωγείον (γυναικεία μονή) και κρυφό σχολειό. 

Από τα αρχεία του Ιερού Ναού προκύπτει ότι το έτος 1924 ο Ιερός Ναός (Καθολικόν) Ιεράς Μονής, έγινε ενοριακός Ναός. Το παλαιό κτίσμα κατεδαφίστηκε πλήρως το 1927, έτος κατά το οποίο άρχισε η ανοικοδόμηση  του σημερινού κυρίως ναού. Σύμφωνα με μαρτυρίες παλαιών κατοίκων της πόλης, ο τρούλος ολοκληρώθηκε το 1937 ή 1938 και ο Ναός το 1946 αποπερατώθηκε και ανακαινίσθηκε από τον προϊστάμενό του, αρχιμανδρίτη κ. Χρυσόστομο Κουή, ζηλωτή κληρικό ο οποίος με διάφορους τρόπους εκοπίασε για την πρόοδο της περιοχής του Γαλατσίου. Με τα συνεχή δε κηρύγματά του και την ευρεία φιλανθρωπική και κοινωνική δράση του ακτινοβόλησε την εύκλεια, την δόξα, την αξία και την αλήθεια της πίστεώς μας. 

Το κωδωνοστάσιο ανεγέρθη το 1965, έτος κατά το οποίο κατασκευάσθηκε και ο γυναικωνίτης. Ο ρυθμός στον οποίο ανήκει ο Ιερός Ναός είναι Τρίκλιτη Σταυροειδής Βασιλική μετά τρούλου. Το 1995 έγιναν έργα επέκτασης του Ναού με προσθήκη νέου Ιερού Βήματος, Βορειοανατολικώς και έσω και έξω Νάρθηκος Νοτιοδυτικώς.

 

Ένας γοητευτικός θρύλος περί της ευρέσεως της θαυματουργού Ιεράς εικόνος της Αγίας Γλυκερίας

 

Ήταν περασμένα τα μεσάνυχτα. Φωνή καμιά! Κανένα ζωντανό δεν έβγαζε φωνή στα ρημαγμένα μέρη. Και αν κάπου κάπου κανένα τριζόνι έκανε πως θα αρχίσει το παραπονιάρικο σκοπό του, ως κι αυτό σώπαινε από το φόβο του. Μακριά ακούστηκε και ένα πετεινάρι να λαλεί πίσω από κάτι χαλάσματα, μα και αυτού η φωνή τρομαγμένη πνίγηκε στο λαρύγγι του. Οι Τούρκοι κλεισμένοι στο Κάστρο. Οι Βενετσιάνοι τριγυρίζουν σαν τ' αγρίμια στην χώρα. Οι Αθηναίοι είναι τρυπωμένοι στα σπίτια τους.

Βρισκόμαστε στα 1687. Σβηστό ήταν το καντήλι της Αγίας Γλυκερίας στο Γαλάτσι, κοντά στην Αθήνα. Κανείς δεν πηγαίνει να προσκυνήσει. Και μόνο το κυπαρίσσι της εκκλησίας, που το φυσούσε ο άνεμος, πήγαινε και ερχότανε, και ο ίσκιος του στον τοίχο έμοιαζε σαν καλόγηρος τυλιγμένος στο ράσο του. Το αγιασμένο νερό κατρακυλούσε μουρμουρίζοντας τον κατήφορο και πότιζε ότι εύρισκε στο δρόμο του. Να, να και από κάτω από της όμορφης εκκλησιάς το δρόμο κάποιος προβάλλει. Φτάνει σε κάτι χαλάσματα, βγάζει βαθύ αναστεναγμό, και ακούει πέρα από τον βράχο τον αντίλαλο του μόνο. Έρχεται γύρω γύρω από τα χαλάσματα, κουνώντας λυπημένα το κεφάλι του. Ποιος άλλος από σένα, άμοιρε Αθηναίε, θα μπορούσε να γνωρίσει το σπίτι του; Χαϊδεύει το αγιόκλημα, που είχε φυτεμένο με την δύστυχη την αδελφή του, σκύβει, παραμερίζει τις πέτρες σαν κάτι να γυρεύει. Ύστερα φεύγει από κεί. Πάει κατά την εκκλησία, στέκεται, γονατίζει σε έναν τάφο εμπρός και φιλεί το μάρμαρο του. Χορτάριασε του γονιού ο τάφος!

-Μα γιατί κλαις σαν μικρό παιδί: τάχα θα ζεις και συ αύριο; Τα αγριολούλουδα χύνουν γύρω την μυρωδιά τους. Ξαπλώνεται στη γη, ακουμπά το κεφάλι του στον τάφο και, κοιτάζοντας τον ουρανό, ρωτά τι έφταιξε και έμεινε έρημος και μοναχός στον κόσμο! Αίφνης από τα Τουρκοβούνια κάποιος άλλος προβάλει. Οι νυχτερίδες τρελά φτερουγίζουν και τρίζουν γύρω του. Κατεβαίνει μονοπάτι μονοπάτι, πηδά έναν έναν τους βράχους και κοιτάζει παντού σαν κάτι να ζητεί. Η αγριεμένη όψη του φαίνεται πιο άγρια μέσα στο σκοτάδι. Αλίμονο σ' εκείνον που θα τον βρει στο δρόμο του! Μα όσο πλησιάζει στην εκκλησιά κοντά, τόσο μερώνει. -Γιατί κιτρίνισες και τρέμεις σαν κορίτσι, άγριε Γενίτσαρε; Σε λίγο βλέπει ένα μαύρο πράγμα να έρχεται από το κάτω μέρος. Βαθύ σκοτάδι και δεν διακρίνει τι να είναι. Μα σε μια ξαφνική αστραπή βλέπει πως ήταν άνθρωπος. Ήταν Βενετσιάνος! Ο Γενίτσαρος έγινε πάλι Γενίτσαρος, βγάζει το χατζάρι του και χύνεται καταπάνω του. Μα να, και ο Βενετσιάνος δεν χωρατεύει. Πιάνει με το αριστερό χέρι του το δεξί του Γενίτσαρου. Σκουντιούνται σαν αγρίμια και με τα πολλά έρχονται κοντά στον τάφο. Πετιέται ο Αθηναίος με το σπαθί στο χέρι και βρίσκεται μπροστά τους.

-Εμένα βοήθα, πατριώτη, φωνάζει ελληνικά ο Βενετσιάνος, να σκοτώσουμε τον Τούρκο τον άπιστο! -Κανέναν δεν βοηθώ! Τους Τούρκους και τους Βενετσιάνους ας τους αγαπούν οι άμυαλοι λαϊκοί. Εγώ και τους δυο τους ξέρω εχθρούς της πατρίδας μου. Όποιος είναι πιο γερός, ας φάει τον άλλο, και τους δυο ας τους φάνε τα σκυλιά και τα κοράκια. Μα τραβηχτείτε από δω! Δεν θα αφήσω να χυθεί αίμα ανθρώπινο στου πατέρα μου, του γέρο Χωραφά, τον τάφο! Γιατί με φωνή από δυο στόματα ακούγεται: «Αδελφέ μου!»; Γιατί μεμιάς πέφτουν τ' άρματα κάτω; Γιατί ανοίγονται τρεις αγκαλιές; Ποιος το' λπιζε, ο πρώτος, που μικρό τον πήραν οι Γενίτσαροι, ο δεύτερος, που παιδάκι τον εξαγόρασαν οι Βενετσιάνοι, και ο μικρός, που στάθηκε πιο τυχερός, για πρώτη φορά να σμίξουν, και σαν εχθροί, στου πατέρα τους τον τάφο;

Κοντεύει να ξημερώσει. Τα πουλάκια μέσα στα χαμόκλαδα τινάζουν τα φτερά τους, βγάζοντας χαρωπή λαλιά. Το νυχτοπούλι κρύφτηκε στα χαλάσματα, να μην το βρει η μέρα. Τα άστρα τρεμοσβήνουν. Η νυχτερίδα έγινε άφαντη. Πόσο θα σάστιζε ο διαβάτης, αν περνώντας έβλεπε ένα Γραικό, ένα Γενίτσαρο και ένα Βενετσιάνο γονατισμένους σιμά σιμά, να χύνουν μαύρο δάκρυ σ' ένα τάφου λιθάρι!

Λίγο αργότερα βρέθηκε στο σημείο εκείνο, πιο πέρα από τον τάφο του πατέρα των τριών παιδιών η εικόνα της Αγίας Γλυκερίας, που υπάρχει μέχρι σήμερα. Η αναγνώρισις των τριών αδελφών, που ήταν έτοιμοι να αλληλοσφαγούν και η συμφιλίωσίς τους συνδυάσθηκε με την ανεύρεσιν της Αγίας Εικόνος. Το γεγονός αυτό απεδόθη σε θαύμα. Και οι αγαθοί Χριστιανοί χωρικοί που ζούσαν την εποχή εκείνη στο κατάφυτο και δροσόλουστο Γαλάτσι, έκτισαν το μικρό και γραφικό εξωκκλήσι, για να τιμήσουν τη μνήμη της αγνής Κόρης που μαρτύρησε για την αγάπη του Χριστού, που είναι ο Θεός της Αγάπης, της συγχωρήσεως και της ευσπλαγχνίας. 

Κάτωθεν του Ιερού Βήματος της Αγίας Τραπέζης, αναβλύζει διαυγές ύδωρ, αγίασμα ιαματικόν εις τους προστρέχοντας ευλαβείς Χριστιανούς.

Σύμφωνα με λαϊκή παράδοση η Αγία Γλυκερία θεωρείται προστάτιδα των μικρών παιδιών και η πίστη του λαού στην Αγία για την γιατρειά των μικρών παιδιών ήταν δεδομένο με πλατειά αποδοχή. << Της Αγίας Γλυκερίας εώρταζον χάριν των μικρών παιδιών. Κι όταν πονούσαν οι γλυτσαρίδαις των (αμυγδαλές), έπαιρναν λάδι από το καντήλι της και επερνούσαν>>

Πηγη:agiaglykeriagalatsiou.blogspot.com

 

 

 

Στην εκκλησία του διασώζονται εξαιρετικής τέχνης τοιχογραφίες του 13ου αιώνος μ.Χ., με κυριότερη εκείνη του επιβλητικού Παντοκράτορα του τρούλλου.

Ο ναός  του Αγίου Γεωργίου είναι γνωστός ως «Ομορφοεκκλησιά» ή «Εύμορφη Εκκλησία»,  για την αρχιτεκτονική του κομψότητα, για τις θαυμάσιες τοιχογραφίες του και τον αξιοπρόσεκτο γλυπτό του διάκοσμο.

Σήμερα η εκκλησία είναι επισκέψιμη μόνο κατά την παραμονή και ανήμερα της μεταφερομένης εορτή του Αγίου Γεωργίου, (23 Απριλίου ή επομένη του Πάσχα) κάθε έτους, που τελούνται ο πανηγυρικός εσπερινός και η Θεία Λειτουργία αντίστοιχα.

"Πανηγυρικός εσπερινός και Λιτανεία στον Άγιο Γεώργιο (Ομορφοκκλησιά) Γαλατσίου στις 7μ.μ. την Κυριακή του Πάσχα.

Τη Δευτέρα του ΠΑΣΧΑ ο Όρθρος και στη συνέχεια η πανηγυρική Θεία  Λειτουργία στις 7π.μ. και το απόγευμα στις 7μ.μ. ο Μεθέορτος Εσπερινός και η παράκληση του Αγίου."

 

Χρονολογία ανεγέρσεως ναού: γ΄ τέταρτο 12ου αι. μ.Χ..

​Δυστυχώς, η ιστορία του ναού παραμένει άγνωστη λόγω της παντελούς ανυπαρξίας σχετικών γραπτών πηγών και επιγραφών.

Ο ναός πάντως,  φέρεται να κτίστηκε στα τέλη του 12ου αιώνος μ.Χ. (γ΄ τέταρτο 12ου αιώνος μ.Χ.),  πάνω σε παλαιοχριστιανική εκκλησία, η οποία με την σειρά της είχε ανεγερθεί σε αρχαίο ναό.

Κάποιοι αρχαιολόγοι, τοποθετούν την ανέγερση του βυζαντινού ναού στις αρχές του 13ου αιώνος μ.Χ., προκειμένου να δικαιολογήσουν τα νεοφανή δυτικά στοιχεία επίδρασης (λόγω Αλώσεως της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας από τους Δυτικούς Σταυροφόρους), που εμφανίζονται τόσο στο παρεκκλήσιο όσο και στον κυρίως ναό του Αγίου Γεωργίου. Σε οποιαδήποτε περίπτωση η ανέγερση του ναού και του παρεκκλησίου πρέπει να συντελέσθηκε ταυτόχρονα.

 

Μόλις το 1921 μ.Χ. ο ναός ανακηρύχθηκε διατηρητέο μνημείο, τόσο για την αρχιτεκτονική του ομορφιά, όσο και για τις υψηλοτάτης τέχνης αγιογραφίες του. Οι ειδικοί φθάνουν σε σημείο να αποκαλούν την Ομορφοεκκλησιά Μουσείο Αγιογραφίας, εξαιτίας ακριβώς της καλλιτεχνικής δεξιότητας των άγνωστων για εμάς σήμερα, αγιογράφων της εποχής εκείνης.

Τύπος: Σταυροειδής εγγεγραμμένος τρουλλαίος ναός στηριζόμενος σε τέσσερις πεσσούς, με προσκολλημένο παρεκκλήσι νοτίως και ενσωματωμένο νάρθηκα δυτικώς.

 

Πρόκειται για ένα σταυροειδή εγγεγραμμένο τρουλλαίο ναό με τέσσερις πεσσούς, διαστάσεων 10,52 x 11,02 μέτρων, που  εντυπωσιάζει ακόμα και σήμερα με την αρχιτεκτονική του εμφάνιση και την άριστη διατήρησή του. Η Ομορφοεκκλησιά έχει νάρθηκα με τετραμερή στέγαση και στη νότια πλευρά προσαρτημένο ένα μονόκλιτο παρεκκλήσιο, με καταφανείς φραγκικές επιδράσεις. Ειδικά οι ισχυρές νευρώσεις των δύο σταυροθολίων του μονοκλίτου παρεκκλησίου δεν αφήνουν αμφιβολία για τον γοτθικό τους χαρακτήρα.

Το παρεκκλήσιο , επικοινωνεί με το ναό με ένα μεγάλο τοξωτό άνοιγμα στην νότια πλευρά του, ενώ λεπτές παραστάδες στους τοίχους κρατούν τόξα, πού χωρίζουν το χώρο σε τρία μέρη: το ‘Ιερό Βήμα με καμάρα και τα άλλα δυο με σταυροθόλια με ραβδώσεις. Σημειωτέον ότι το κλειδί του δυτικού σταυροθολίου τονίζεται με γλυπτό ρόδακα γοτθικής τέχνης. Το ‘Ιερό Βήμα, είναι ελαφρώς υπερυψωμένο σε σχέση με το υπόλοιπο δάπεδο. Δυστυχώς, δεν έχει διατηρηθεί κανένα ίχνος του τέμπλου του. Το παρεκκλήσιο επικοινωνεί απευθείας και με το νάρθηκα μέσω του μεγάλου τοξωτού ανοίγματος του δυτικού σταυροθολίου.

Αντίθετα, με την ταπεινή του εξωτερική κατασκευή, ο μακρόστενος νάρθηκας εσωτερικά παρουσιάζει ενδιαφέρον καθότι  διαρθρώνεται με αντικριστές παραστάδες σε μικρότερους χώρους, οι οποίοι στεγάζονται  με καμάρες και τυφλούς τρούλλους.

Το πλευρικό παρεκκλήσι και ο θολοσκεπής νάρθηκας παρά τις διάφορες θεωρίες που έχουν κατά καιρούς αναπτυχθεί από τους ειδικούς, φαίνεται ότι πιθανότατα ανεγέρθηκε σε σύγχρονη ή σχεδόν σύγχρονη φάση με τον κυρίως Ναό.

Η άριστη πλινθοπερίκλειστη τοιχοδομή των ανωτέρω μερών του ναού σε συνδυασμό με την αντίστοιχης  αξίας λιθοξοϊκή τοιχοδομή των παραθύρων και των γείσων, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την αμελή πλινθοπερίκλειστη τοιχοποιία των χαμηλοτέρων μερών, που καταλήγουν σε μεγάλους πολυγωνικούς λίθους και την απρόσεκτη και φτωχική τοιχοδομία του νάρθηκα αποτελούμενη από μικρές πέτρες, πλίνθους και άφθονο κονίαμα.

Παρόμοια αναντιστοιχία, παρατηρείται και εσωτερικά του ναού μεταξύ των περίτεχνων γλυπτών και των κτιστών πεσσών, που εμφανώς μαρτυρούν οικονομική ένδεια.

Αντίθετα, ο πανέμορφος λυγερός και ανάλαφρος τρούλλος του ναού διατηρείται σε άψογη κατάσταση και ακολουθεί το συνήθη αθηναϊκό οκτάπλευρο πρότυπο.


Στην  εξωτερική άποψη της  Ομορφοεκκλησιάς  διακρίνεται η άψογη πλινθοπερίκλειστη τοιχοδομή, λιθοξοϊκή λιδομή των παραθύρων και κεραμική διακόσμηση.

Στην ανατολική της όψη προβάλλουν δύο τρίπλευρες αψίδες, των ιερών του κυρίου ναού και του παρεκκλησίου. Από την λιτή γλύπτη εξωτερική διακόσμηση του ναού ξεχωρίζει το μαρμάρινο γείσο κάτω από τις ποδιές των παραθύρων της ανατολικής πλευράς. Εξίσου περιορισμένη είναι και ή κεραμική διακόσμηση, με οδοντωτές ταινίες στα τόξα των παραθύρων και «σκυφία» στα τύμπανα τους·

Η εκκλησία έχει στους τοίχους της και αρκετά ακιδογραφήματα (χαραγμένες σημειώσεις), που εκράζουν ικεσίες πιστών, όπως: μνήσθητι Κε Εν τι βασιλία σου Δημητρίου του καμηλλ; και δος αυτό Κε άφεσην αμαρτιών εν τι ημέρα της κρίσεως αμήν .

 

 

.

 

Διαβάστε περισσότερα στην Ορθοδοξία

πηγή: http://www.byzantineathens.com

 

 

 

Ξεκινάει αύριο Τετάρτη 13 Μαρτίου 2019, η λειτουργία του Κεντρικού Γραφείου Κτηματογράφησης, το οποίο στεγάζεται στα Ολυμπιακά Ακίνητα Γαλατσίου (Λεωφόρος Βεϊκου 137 Γαλάτσι) και  όπως διαβάζουμε στο www.capital.gr και ανακοίνωσε το Ελληνικό Κτηματολόγιο, θα εξυπηρετεί 32 Περιφερειακές Ενότητες της χώρας και πάνω από 3.000 προκαποδιστριακούς Ο.Τ.Α. της χώρας.

Στο Κεντρικό Γραφείο Κτηματογράφησης το οποίο θα λειτουργεί καθ’ όλη τη διάρκεια της συλλογής δηλώσεων οι πολίτες μπορούν να πληροφορηθούν για ό,τι αφορά τη διαδικασία δήλωσης της ακίνητης περίουσίας τους, τα απαραίτητα δικαιολογητικά, τις προθεσμίες ανά περιοχή, τους τρόπους εντοπισμού του ακινήτου τους μέσω των εφαρμογών του Ελληνικού Κτηματολογίου, τα τέλη κτηματογράφησης και ό,τι άλλο χρειαστεί για την ορθή υποβολή της δήλωσης ιδιοκτησίας τους και φυσικά, να εντοπίσουν τα ακίνητά τους στους ψηφιακούς χάρτες του Κτηματολογίου και να υποβάλλουν τη δήλωση ιδιοκτησίας τους.

Τείνει να έχει την τύχη  του γιοφυριού της Άρτας....η Γραμμή 4, που θα φέρει το Μετρό στο Γαλάτσι.Τον έναν μήνα κτίζεται και τον άλλον "γκρεμίζεται".

H χθεσινή διαρροή για την απόφαση του ΣτΕ σχετικά με την εργολαβία-σκούπα του Άκτιο-Αμβρακία, σήκωσε πολύ σκόνη σχετικά με τις συνέπειες που θα μπορούσε να έχει σε άλλα έργα και πιο συγκεκριμένα για το μεγάλο έργο της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας το οποίο έχει τον ίδιο όρο στην προκήρυξη του διαγωνισμού του και υποθετικά θα μπορούσε να φτάσει το έργο ακόμα και στην ακύρωση του μετά και την απόσυρση της ΤΕΡΝΑ από τη διαγωνιστική διαδικασία. Αρμόδιες πηγές κοντά στην υπόθεση θεωρούν ότι αυτή η απόφαση είναι δυνητικά επικίνδυνη για τον διαγωνισμό του Μετρό.

Φυσικά στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι, οι κινήσεις των εταιρειών σε διαγωνισμούς τέτοιου επιπέδου είναι και θα έπρεπε να είναι πολύ καλά μελετημένες και δουλεμένες. Στην υπόθεση του Άκτιο-Αμβρακία η απόφαση βασίστηκε στο σκεπτικό πως η κοινοπραξία που μειοδότησε (ΑΚΤΩΡ-ΤΕΡΝΑ) απάντησε με ανακριβή στοιχεία στο ερώτημα εάν υπάρχει εμπλοκή της σε υποθέσεις στρέβλωσης του ανταγωνισμού. Τώρα στο θέμα του διαγωνισμού για τη γραμμή 4, υπάρχει μία βασική διαφορά που ίσως τελικά κρίνει και την εξέλιξη του διαγωνισμού.

Σήμερα με τον διαγωνισμό να βρίσκεται επίσημα στη Β`φάση του και με την κατάθεση δύο δεσμευτικών προσφορών από 2 σχήματα με επικεφαλείς τις ΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ, πηγές κοντά στο διαγωνισμό θεωρούν ότι εμφανίζονται δύο σενάρια.

 

- Το ένα σενάριο είναι, όπως υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς, ο διαγωνισμός να αποφασιστεί να ακυρωθεί λόγω προσφυγών (Μυτιληναίος) και λόγω του δεδικασμένου που έχει πλέον υπάρξει σε ανάλογη περίπτωση (δλδ στο Άκτιο-Αμβρακία) και στη συνέχεια να επαναπροκηρυχθεί. Σε αυτό "κερδισμένη" θα έχει βγει το σχήμα με επικεφαλής την ΤΕΡΝΑ που αποφάσισε να μην συμμετάσχει στην Β`φάση.

 

- Το δεύτερο σενάριο είναι ο διαγωνισμός να προχωρήσει, έχοντας ακόμα μία διαφοροποίηση από την πρώτη φάση. Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού σύμφωνα με δήλωση του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΑΒΑΞ κ.Κωνσταντίνου Μιτζάλη, στη χθεσινή συνέντευξη τύπου, έχει απαντήσει καταφατικά στο ερώτημα υπόθεση στρέβλωσης του ανταγωνισμού και βάσει της απόφασης του Ευρ.Δικαστηρίου έχει περιγράψει τα γεγονότα και έχει παράσχει αποδείξεις για τα μέτρα συμμόρφωσης και αυτοκάθαρσης που έλαβε. Αν αυτό έχει κάνει και το σχήμα που συμμετέχει η ΑΚΤΩΡ (δεν κατέστη δυνατό να επιβεβαιωθεί), τότε ίσως να μπορέσει να φτάσει μέχρι τέλους, δηλαδή στην ανάδειξη μειοδότη και αναδόχου.

 

Σε αυτή την περίπτωση, σύμφωνα με πληροφορίες, θα πρέπει αρχικά η Αττικό Μετρό, ως η αναθέτουσα αρχή, να διαπιστώσει αν συντρέχει λόγος αποκλεισμού. Εφόσον κάνει αποδεκτές τις αιτιολογήσεις των συμμετεχόντων, στη συνέχεια συγκαλείται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας μία επιτροπή που αποτελείται από ένα εκπρόσωπο των Υπουργείων Υποδομών, Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης για να αποφασίσει οριστικά για την συμμετοχή ή όχι των σχημάτων αυτών στο διαγωνισμό. Σε αυτό το σενάριο κερδισμένες θα είναι οι εταιρείες που αποφάσισαν να συνεχίσουν στον διαγωνισμό.

 

Διαβάστε περισσότερα

 

Πηγή: Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

 

 

Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι Σπύρος Παναγιώτου  και Άρης Παπαδοκωστόπουλος ,επισείουν τον κίνδυνο  αλλαγής  χρήσης του χώρου των 3,5 στρεμμάτων  στα Άνω Μενιδιάτικα(τέλος οδού Ήρας, δίπλα στη Λατώ), η οποία   θα  βοηθήσει  τους φερόμενους ιδιοκτήτες να δρομολογήσουν περαιτέρω την τσιμεντοποίηση της έκτασης,

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Επανερχόμαστε σε ένα πολύ οικείο θέμα και ξεκινάμε από την αρχή σε μια υπόθεση που η διαπλοκή, η μεθόδευση και ο τακτικισμός έχουν γίνει επιστήμη για όλες τις διοικήσεις του Δήμου αρχής γενομένης από τη διοίκηση Παπαδιονυσίου. Στις αρχές του έτους 1976 ο Δήμος Γαλατσίου προωθεί προς το Υπουργείο Δημοσίων Έργων πρόταση επέκτασης του ρυμοτομικού σχεδίου της περιοχής Άνω Μενιδιάτικα, μιας ομολογημένα άναρχα οικοδομημένης περιοχής με χαρακτηριστικό της γνώρισμα, τις πολύ μικρές ιδιοκτησίες και την απότομη εδαφική κλίση. Το Υπουργείο Δημοσίων Έργων, το Σεπτέμβριο του 1976, επιστρέφει στο Δήμο ολοκληρωμένη πολεοδομική μελέτη για την ένταξη στο σχέδιο πόλης της περιοχής Άνω Μενιδιάτικα. Η μελέτη αυτή του Υπουργείου ξεσηκώνει πολλές αντιδράσεις στους κατοίκους της περιοχής. Η τότε δημοτική αρχή, δέσμια της πελατειακής νοοτροπίας, υποχωρεί στις πιέσεις των κατοίκων και αναμορφώνει τη μελέτη του Υπουργείου. Το 1977, στην 5η Συνεδρίασή του το Δημοτικό Συμβούλιο, με την υπ' αριθμ. 69/1977, απόφαση του προτείνει την επέκταση του σχεδίου πόλεως στην περιοχή Άνω Μενιδιάτικα σύμφωνα με την αναμορφωμένη μελέτη των Λουΐζα Μάρθα και Γιάννη Πολύζου. Η νέα μελέτη χωροθετεί το ακραίο οικοδομικό τετράγωνο 111 και προωθεί την προσάρτηση του στην προς ένταξη πολεοδομική ενότητα Άνω Μενιδιάτικα. Η ένταξη αυτού του ακινήτου στο σχέδιο πόλεως προτείνεται από την πολεοδομική μελέτη αποκλειστικά και μόνο για να εξασφαλιστεί χώρος για την ανέγερση σχολείου, που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες της περιοχής, και για να προσαυξηθεί το ποσοστό σε κοινόχρηστο πράσινο ώστε να μη ρυμοτομηθούν για το σκοπό αυτό κατοικημένοι χώροι. Στο πέρασμα των χρόνων, σε τμήμα του Ο.Τ. 111, που αποζημιώθηκε από τον ΟΣΚ χτίστηκε το 17ο Δημοτικό Σχολείο Γαλατσίου. Στο υπόλοιπο τμήμα του Ο. Τ. 111, επιφάνειας 3,5στρμ., λόγω αδράνειας  του Δήμου Γαλατσίου να το αποζημιώσει δεν κατέστη εφικτή η δημιουργία της παιδικής χαράς. Για το λόγο αυτό οι φερόμενοι ιδιοκτήτες του προσέφυγαν στα διοικητικά δικαστήρια, αιτούμενοι την άρση της απαλλοτρίωσης και δικαιώθηκαν. 

Τα χρόνια περνούν και το 2011 το πρώην ΣΧΟΠ λόγω της πλήρους απραγίας της διοίκησης του Δήμου γνωμοδοτεί υπέρ της μετατροπής του εν λόγω οικοπέδου σε οικοδομήσιμο, με χρήσεις πρόνοιας ή εκπαίδευσης. Είναι ξεκάθαρο, πως η γνωμοδότηση αυτή καταστρατηγούσε τον σκοπό ένταξης της εδαφικής αυτής έκτασης στο σχέδιο πόλης. Και τούτο επειδή η Διοίκηση Παπαδιονυσίου απόκοψε το χώρο των 3,5 στρεμμάτων από την εκτός σχεδίου περιοχή ΜΕ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ σκοπό την ένταξή του στο σχέδιο προκειμένου να εξασφαλιστούν οι πολεοδομικές ανάγκες σε ελεύθερους χώρους της πολεοδομικής ενότητας Άνω Μενιδιάτικα. Επιπλέον επειδή αυτά τα 3,5 στρέμματα ανήκουν στην δημόσια δασική αναδασωτέα έκταση των Τουρκοβουνίων, και η ένταξη τους στο σχέδιο πόλεως έγινε ΧΩΡΙΣ την τήρηση της νόμιμης διαδικασίας χαρακτηρισμού ή αποχαρακτηρισμού τους. Καταγγείλαμε τότε, στηλιτεύοντας, τη μεθόδευση της διοίκησης Τσίρου, που άφησε αρχικά να περάσει άπραγη η προθεσμία υποβολής ένστασης ΚΑΤΑ αυτής της γνωμοδότησης του ΣΧΟΠ, επειδή με την στάση της αυτή βοηθούσε σιωπηρά τους φερόμενους ιδιοκτήτες του χώρου των 3,5 στρεμμάτων να δρομολογήσουν περαιτέρω την αλλαγή χρήσης του ακινήτου τους σε χώρο οικοδομήσιμο  και να ολοκληρώσει ότι ξεκίνησε η διοίκηση Παπαδιονυσίου όταν ενέτασσε το τμήμα αυτό της δημόσιας δασικής -αναδασωτέας έκτασης των Τουρκοβουνίων, στο σχέδιο πόλεως. Και επειδή σύμφωνα με την ισχύουσα νομολογία του ΣΤΕ, μετά την άρση της απαλλοτρίωσής μιας έκτασης αυτή δύναται να επανέλθει στην αρχική της κατάσταση κατόπιν συγκεκριμένων προϋποθέσεων, οι οποίες εν προκειμένω ΠΛΗΡΟΥΝΤΑΙ, το Δημοτικό Συμβούλιο το 2011, μετά από πίεση που ασκήσαμε, με ΟΜΟΦΩΝΗ απόφαση  ζητά την ΑΠΕΝΤΑΞΗ του τμήματος της έκτασης των τριάμισι στρεμμάτων (3,5στρμ) του ακραίου Ο.Τ. 111 τ.99 της περιοχής Άνω Μενιδιάτικα, που προοριζόταν για την δημιουργία παιδικής χαράς, ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ Η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΟ, ώστε να ενσωματωθεί στην εκτός σχεδίου δασική αναδασωτέα έκταση από όπου τεχνηέντως είχε αποκοπεί περί το 1979 και να παραμείνει ελεύθερος κτισμάτων.

Μετά από μια μακρά περίοδο δυστοκίας του ΚΕΣΥΠΟΘΑ (πρώην ΣΧΟΠ) να γνωμοδοτήσει επί του θέματος, έρχεται μόλις το 2017, έξι  χρόνια δηλαδή μετά από την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, το Συμβούλιο της Επικρατείας να ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΕΙ επί της διαδικασίας και της ουσίας του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος ΟΤΙ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΦΑΚΕΛΟΥ ΤΗΣ ΥΠΟΘΕΣΗΣ ΔΕΝ ΕΠΑΡΚΟΥΝ για την ΑΠΕΝΤΑΞΗ του τμήματος της έκτασης των τριάμισι στρεμμάτων (3,5στρμ) του ακραίου Ο.Τ. 111 τ.99 της περιοχής Άνω Μενιδιάτικα, επιστρέφοντας την υπόθεση στην διοίκηση για επανεξέταση. 

Ελέγχοντας εκ του σύνεγγυς πλέον ένα - ένα τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης με έγκριτο δικηγόρο διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν δύο μελανά σημεία το ένα αφορά στην παραπλανητική και ελλιπέστατη έκθεση του διευθυντή δασών και το άλλο στη συστηματική αποφυγή της σημερινής διοίκησης του κ. Μαρκόπουλου  να οριοθετήσει ορθά τα όρια του Δήμου σε ότι αφορά την εντός και εκτός σχεδίου περιοχή. Για να μιλάμε με καθαρά λόγια καταγγέλλουμε την Δημοτική Αρχή του κ. Μαρκόπουλου ότι με φτηνούς τακτισμούς συνεπικουρούμενος από τον Διευθυντή Δασών Αθηνών, συντελεί στην αλλαγή χρήσης του χώρου των 3,5 στρεμμάτων και βοηθά τους φερόμενους ιδιοκτήτες να δρομολογήσουν περαιτέρω την τσιμεντοποίηση της έκτασης, ολοκληρώνοντας ότι ξεκίνησε η διοίκηση Παπαδιονυσίου εντάσσοντας το τμήμα αυτό της δημόσιας δασικής -αναδασωτέας έκτασης των Τουρκοβουνίων, στο σχέδιο πόλεως. Η καταγγελία αυτή γίνεται με πλήρη γνώσει και με στοιχεία αφού  κατά τα λεγόμενά του Δημάρχου  λεφτά δεν υπάρχουν για την απαλλοτρίωση του χώρου, ΚΟΝΤΡΑ στην τελευταία απόφαση που ΟΔΗΓΗΣΕ το Δημοτικό Συμβούλιο να πάρει.

Η απόφαση αυτή επαναεπιβάλει  την απαλλοτρίωση στο συγκεκριμένο οικόπεδο, εντάσσει σε κωδικό του προϋπολογισμού  ποσό 1.120.000 ευρώ για την πραγματοποίηση της, αλλά σε επόμενη αναμόρφωση του,  καταργεί τα χρήματα από το κωδικό. Αυτό θα οδηγήσει  σε σύντομο χρονικό διάστημα η έκταση να περιέλθει στους φερόμενους ιδιοκτήτες με συντελεστή δόμησης.

Από την άλλη δεν προωθεί  τη διαδικασία για την επανεξέταση της υπόθεσης με νέα στοιχεία που σαφώς θα ξεκαθάριζαν το τοπίο τόσο για την έκταση των 3,5 στεμμάτων όσο και για την  εκτός σχεδίου δασική -αναδασωτέα περιοχή των Τουρκοβουνίων που κινδυνεύει άμεσα μετά την τελευταία γνωμοδότηση του Σ.Τ.Ε. Από το 2015 με έγγραφό μας αλλά και αρκετές φορές από τότε και γραπτά και προφορικά στο Δημοτικό Συμβούλιο ενημερώσαμε και  ζητήσαμε τη διόρθωση των ορίων του Δήμου σε όμορη με το Ο.Τ. 111 περιοχή την οποία κατόπιν ένστασης των κατοίκων που έχει γίνει αποδεκτή από το κτηματολόγιο ΟΦΕΙΛΕΙ ΝΑ  ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΘΕΙ ΕΚΤΟΣ ΟΡΙΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΑΣ για να βγει πράξη χαρακτηρισμού ως δασικής και αναδασωτέας από το δασαρχείο. Χρόνος υπήρχε κύριε Δήμαρχε την θέληση δεν έχετε για ποιον λόγο άραγε;  

Γαλάτσι   28 Φεβρουαρίου  2019

Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι 

Σπύρος Παναγιώτου

Άρης Παπαδοκωστόπουλος

 

ΥΓ:O Σπύρος  Παναγιώτου, είναι επικεφαλής της νέας Δημοτικής κίνησης "Γαλάτσι ο τόπος μου"...και ο Άρης Παπαδοκωστόπουλος ,όπως όλα δείχνουν, θα είναι υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος .