e-Galatsi

σερφάροντας στο Γαλάτσι

 

Ο Δήμος Γαλατσίου, στο πλαίσιο της εκπόνησης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) διοργάνωσε , την Πέμπτη 04 Ιουνίου 2020, την 3η Δημόσια Διαβούλευση, με σκοπό τη θεματική διαβούλευση μεταξύ της ομάδας έργου, των Εμπλεκόμενων Φορέων του Έργου (Φορείς σχετικοί με τις μεταφορές, θεσμικοί φορείς, εκπρόσωποι των πολιτών μέσα από τις ομάδες), πολίτες του Δήμου Γαλατσίου, εμπειρογνωμόνων της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας ΕΜΠ και της εταιρείας Διαδικασία Α.Ε.

Αντικείμενο της τρίτης διαβούλευσης είναι η παρουσίαση των προτεινόμενων μέτρων, των βασικών χαρακτηριστικών τους, η παρουσίαση των ωφελειών και των συνεργειών μεταξύ μέτρων και ενεργειών που απαιτούνται για την υλοποίησή τους. Οι φορείς καλούνται να τοποθετηθούν για την τελική επιλογή των μέτρων.

Η Δημοτική  Κίνηση  "Γαλάτσι ο Τόπος μου" , ανταποκρινόμενη στο κάλεσμα παρουσιάζει κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες παρεμβάσεις, προτάσεις και παρατηρήσεις επί του συγκεκριμένου σχεδίου , δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στο Κέντρο Πόλης.

 

Είναι συμβατός ο σχεδιασμός της διοίκησης του Δήμου με τις διαπιστώσεις της εταιρείας ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ;

 Είναι συμβατός ο σχεδιασμός της διοίκησης του Δήμου με τις αρχές του ΣΒΑΚ;

 

Η εταιρεία ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ BUSINES CONSULTING παρουσίασε μια εμπεριστατωμένη μελέτη ορισμένων πλευρών της υφιστάμενη κατάσταση των προβλημάτων του Δήμου.

 Παραθέτουμε ενδεικτικά :

1. Οι διάσπαρτοι πεζόδρομοι αποτελούν το 1,4% του συνολικού οδικού δικτύου 

2. Στενά πεζοδρόμια με εμπόδια. Πεζοδρόμια πλάτους έως 1,5 μέτρα στο 80% του συνόλου.

3. Υπερτοπικές κυκλοφοριακές ροές

4. Μικρή κάλυψη λεωφορειακών γραμμών. Κάλυψη δικτύου ΟΑΣΑ 65%

5. Οι μαθητές σε ποσοστό 75% βαδίζουν μόνοι ή με παρέα στο σχολείο. Ανησυχία γονέων 77 % ανασφαλείς διαβάσεις, 59% ακατάλληλα πεζοδρόμια.

6. Φράγματα στην κίνηση του πεζού

7. Έλλειψη κέντρου πόλης; 

 

Το ερώτημα είναι ποιος είναι ο σχεδιασμός του Δήμου για την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Στα 6 χρόνια διοίκησης ας μας ειπωθεί πιο έργο έγινε ή έχει σχεδιασθεί 

• για τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων;

• για την απομάκρυνση εμποδίων και παράνομων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που καταλαμβάνουν τα πεζοδρόμια σε όλους τους βασικούς άξονες της πόλης, Βεΐκου, Πρωτοπαπαδάκη, Τράλλεων,  Λ. Γαλατσίου Καραϊσκάκη, Παπαφλέσσα;

• Για τον καθορισμό ασφαλών διαδρομών, με πεζοδρομήσεις και πράσινες διαδρομές μεταξύ των μικρών πλατειών της πόλης, για την μετάβαση των μαθητών στα σχολεία;

• Για την απόκτηση σχολικής στέγης εντός των ορίων του Δήμου; Πέντε γυμνάσια και λύκεια εκτός των ορίων Δήμου. Αδιαφορία για την απόκτηση κατάλληλου οικοπέδου 1,5 στρεμμάτων

• Πιο σχέδιο υπάρχει για την πύκνωση της δημοτικής συγκοινωνίας; Τα σημερινά 30 λεπτά αναμονής αποτελούν αποτρεπτικό όρο για την υπέρβαση χρήσης ΙΧ για μετάβαση στην αγορά της πόλης.  

• Ποιος ο σχεδιασμός για αύξηση χώρων πρασίνου σε ένα δήμο με κάλυψη πρασίνου σε ποσοστό 5%. 

• Ποιος ο σχεδιασμός και ποιες μελέτες σχεδιάζονται για πεζοδρομήσεις δευτερευουσών οδών, ενοποίησης και επέκτασης πλατειών στον ιστό της πόλης;

 

Στο δημοτικό σχεδιασμό της επόμενης πενταετίας, πέρα από εύηχους τίτλους δεν υπάρχει συγκεκριμένη πρόβλεψη για μελέτη και έργο που θα απαντά στις κρίσιμες διαπιστώσεις της DBC.

Αντίθετα ο δημοτικός σχεδιασμός, κατά την εκτίμηση μας, έρχεται σε αντίθεση με το σχέδιο αρχών του ΣΒΑΚ.

Σταχυολογούμε ενδεικτικά από το δημοτικό όραμα- σχεδιασμό «Πακέτα Μέτρων» αντιπαραβάλλοντας με τις βασικές αρχές του ΣΒΑΚ

 

1. Η λεωφόρος Βεΐκου από την συμβολή της με τη Λ. Γαλατσίου ως την Τράλλεων μετατρέπεται σε χώρο ελεγχόμενης στάθμευσης. Χάρτης σελ 24

  •  Γιατί ένας τέτοιος σχεδιασμός συμβάλλει στην αποσυμφόρηση της κίνησης στη Λ. Βεϊκου; Αν ο πραγματικός στόχος ήταν η αποτροπή της χρήσης Ι.Χ αυτοκίνητων στο κέντρο της πόλης (Προώθηση της χρήσης βιώσιμων μέσων και τρόπων μετακίνησης έναντι του αυτοκινήτου -ΣΒΑΚ) θα έπρεπε να απαγορευτεί η στάθμευση στη Λ. Βεϊκου και να μετατραπούν σε οδούς αποκλειστικής στάθμευσης κατοίκων οι παράπλευροι οδοί. Η πύκνωση των δρομολογίων της τοπικής συγκοινωνίας και τα συνοδευτικά έργα, ποδηλατόδρομοι, σκούτερ κλπ θα κάλυπταν τη ζήτηση μετάβασης στο κέντρο της πόλης, θα μείωναν  τη χρήση ΙΧ αίροντας παράλληλα και τους κοινωνικούς διαχωρισμούς  (από τις βασικές προτεραιότητες ΣΒΑΚ).

 

2. Περιοχές ήπιες κυκλοφορίας χάρτης σελ. 24

  • Οι περιοχές ήπιας κυκλοφορίας περιορίζονται σε ένα ελάχιστο τμήμα της πόλης ενδεικτικό στοιχείο μιας συντηρητικής προσέγγισης. Η πόλη έχει ανάγκη από μια συνολική μελέτη ενοποίησης ολόκληρου του δικτύου των μικρών πλατειών που βρίσκονται στους ιστούς των γειτονιών. Ενοποίηση σημαίνει χάραξη πράσινων διαδρομών, πεζοδρομήσεις δρόμων, επέκταση των φυτεύσεων σε τμήμα του οδοστρώματος και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα επιτρέπουν την εσωτερική κυκλοφορία και δυνατότητα για παρκάρισμα των κατοίκων αποτρέποντας τη διαμπερή υπερτοπική κυκλοφορία που ήδη «πνίγει» κεντρικούς και δευτερεύοντες άξονες κυκλοφορίας.

3. Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις περιορισμού υπερτοπικής κυκλοφορίας

  • Η μείωση του ορίου ταχύτητας δεν αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα του κυκλοφοριακού φόρτου, της ρύπανσης και της ηχορύπανσης της πόλης.  Οφείλουμε να σχεδιάσουμε την αποσυμφόρηση του υψηλού κυκλοφοριακού φόρτου της Λ. Βεΐκου και άλλων των μεγάλων αρτηριών με κατάλληλες συγκοινωνιακές μελέτες που θα προβλέπουν την εκτροπή της κυκλοφορίας προς παράπλευρους οδούς πριν την είσοδο στη πόλη με αξιοποίηση των προβλεπόμενων εκ του νόμου μονοδρομήσεων και υποχρεωτικών κατευθύνσεων κίνησης οχημάτων με τη βοήθεια έξυπνων πινακίδων.

4. Κέντρο πόλης

  • Κέντρο πόλης στη σύγχρονη πολεοδομική αντίληψη δεν μπορεί να είναι αποκλειστικά και μόνο μια «κεντρική πλατεία». Η πρόταση για απαλλοτρίωση του οικοδομικού  τετραγώνου στην συμβολή Βεΐκου Γαλατσίου για κατασκευή πλατείας, σε συνδυασμό με τη γειτνίαση της με τους μελλοντικούς σταθμούς Μετρό, θα συνέβαλε στην αύξηση του κυκλοφοριακού φορτίου στην περιοχή, στην αύξηση της ρύπανσης και της ηχορύπανσης, στην ανορθολογική και σημειακή ανάπτυξη της οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας της πόλης. Η πρόταση αυτή αντίκειται στις βασικές αρχές και προτεραιότητες του ΣΒΑΚ.
    Ως κέντρο πόλης θα μπορούσε να ορισθεί και να σχεδιαστεί μια διαδρομή που θα συνέδεε τους τρεις σταθμούς του Μετρό στην πόλη, Τράλλεων, Π. Τέρμα, Ελικώνος – Πάρνηθος που αποτελεί και ενοποιητικό σημείο τριών διαμερισμάτων της πόλης. . Η διαδρομή αυτή σε συνδυασμό με συμπληρωματικές εργασίες όπως:

           Απόδοση της χρήσης των πεζοδρομίων της Βεΐκου, που τώρα καταπατούνται από τους ιδιώτες, στους πολίτες. 
           Φύτευση υψηλών δένδρων - πράσινου φράκτη, ηχητικής και οπτικής προστασίας από την κυκλοφορία των οχημάτων. 
           Κατασκευή ασφαλών χώρων ανάπαυσης, συνάντησης και επαφής των κατοίκων κατά μήκος της διαδρομής.
           Επανασχεδιασμό διαβάσεων  ώστε να μειωθεί η ταχύτητα των αυτοκινήτων και να συνδεθούν οι δυο γειτονιές της πόλης 
           Πεζοδρόμηση των κάθετων δρόμων (μετά από επιλογή,  μελέτες και δημόσιο διάλογο) μέχρι τις πρώτες ή δεύτερες παραλλήλους της Βεΐκου.

Θα επέτρεπαν

  • Να αποκτήσει «βάθος» η κεντρική αγορά και να συνδεθεί με τις γειτονιές της πόλης,
  • Να αναβαθμιστούν τα υποβαθμισμένα τώρα καταστήματα και κτίρια ώστε να αποτελέσουν παράγοντα ανάπτυξης και επέκτασης της οικονομικής ζωής της πόλης  
  • Να αποθαρρυνθεί η μετακίνηση με αυτοκίνητο στο κέντρο και η διαμπερής κίνηση στις γειτονιές από και προς τη Βεϊκου  και να ενθαρρυνθεί η κίνηση με τα πόδια ή   με το ποδήλατο
  • Να αναπλασθεί  ο δημόσιος χώρος (οδοστρώματα και πεζοδρόμια), 
  • να δημιουργηθούν πράσινες διαδρομές και  ασφαλείς χώροι ανάπαυσης, συνάντησης και επαφής των κατοίκων 
  • Να αναβαθμισθεί το περιβάλλον αυξάνοντας το πράσινο (που λείπει παντελώς) ώστε το  κέντρο να γίνει φιλικό, προσβάσιμο σε όλες τις ομάδες του πληθυσμού, να  ‘’ανασάνει’’ και να αλλάξει η όψη του.

Η πρόταση αυτή είναι ρεαλιστική, εφικτή οικονομικά, δυνατό να πραγματοποιηθεί σταδιακά σε συνεργασία και με συνεχή διαβούλευση με τους κατοίκους της περιοχής ώστε να εξασφαλιστεί η κοινωνική συμμετοχή στο σχεδιασμό και την υλοποίηση των αποφάσεων. (βασικές αρχές-προτεραιότητες του ΣΒΑΚ)  

Ως Κεντρική Πλατεία: θα μπορούσε να σχεδιασθεί η  Επέκταση και αναδιαμόρφωση της πλατείας του Ηρώου, με αξιοποίηση –πεζοδρόμηση των παρακείμενων σε αυτή δρόμων. 

Και παράλληλα η αναδιαμόρφωση της πλατείας Πηγής και  η ανάδειξη του ναού της Αγ. Γλυκερίας σε ένα συνολικά αναβαθμισμένο περιβάλλον.

 

Κοινωνική συμμετοχή.

Τελευταίο και όχι έσχατο. Μια εκ των βασικών αρχών του ΣΒΑΚ αποτελεί η «εφαρμογή παραδοσιακών και καινοτόμων τρόπων συμμετοχής των κατοίκων και επισκεπτών στον κυκλοφοριακό, πολεοδομικό και περιβαλλοντικό σχεδιασμό της περιοχή». Και η «εφαρμογή» αυτής της αρχής από τη δημοτική αρχή: Ώρα έναρξης διαβούλευσης 10.30 π.μ. την Πέμπτη της  4ης Ιουνίου.

Ευχαριστούμε για την προσοχή!

 Δημοτική κίνηση

Γαλάτσι ο Τόπος μου

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Παρατηρήσεις - προτάσεις  συμβολή στη διαβούλευση για το  ΣΒΑΚ Δήμου Γαλατσίου 

Το μετρό στην πόλη

Το μετρό, χρήσιμο και αναγκαίο έργο, μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία για την αναμόρφωση της πόλης. Μαζί του όμως έρχονται και προβλήματα που θα προκύψουν από την κατασκευή αλλά και τη μετέπειτα  λειτουργία του που οφείλουμε να πάρουμε σοβαρά υπ’ όψη στον όποιο σχεδιασμό γιατί θα επηρεάσουν καθοριστικά την αστική κινητικότητα στην πόλη.

Είναι απαραίτητο να αποκτήσει η πόλη Κέντρο 

Ένα κέντρο  ζωντανό, φιλικό, ασφαλές, προσβάσιμο, χώρος κυκλοφορίας και συνάντησης των πολιτών, συνδεδεμένος με τις γειτονιές, που θα αφορά όλη την πόλη θα της αλλάξει την όψη, θα την αναζωογονήσει, θα την κάνει πιο ανθρώπινη, θα τη χαρακτηρίζει, θα της δίνει ταυτότητα και θα είναι ο πυρήνας της οικονομικής της δραστηριότητας

Το κέντρο της πόλης – Η κεντρική αγορά

Κέντρο της πόλης μπορεί να αποτελέσει μια διαδρομή, μία ζώνη πάνω και γύρω από τον άξονα που ενώνει την οδό Τράλλεων με τη Γαλατσίου και την οδό Πάρνηθας. Στον άξονα αυτό βρίσκονται και οι σταθμοί του μετρό. 

Για να γίνει αυτό απαιτείται

 Να αποδοθεί η χρήση των πεζοδρομίων της Βείκου που τώρα καταπατούνται από τους ιδιώτες στους πολίτες. 

 Να φυτευτούν υψηλά δένδρα που θα  αποτελούν πράσινο φράκτη, ηχητικής και οπτικής προστασίας από την κυκλοφορία των οχημάτων. 

 Να κατασκευαστούν ασφαλείς χώροι ανάπαυσης, συνάντησης και επαφής των κατοίκων κατά μήκος της διαδρομής.

 Να επανασχεδιασθούν οι διαβάσεις ώστε να μειωθεί η ταχύτητα των αυτοκινήτων για να συνδεθούν οι δυο γειτονιές της πόλης 

Δεν φτάνει όμως η ανάπλαση της Βείκου. Απαραίτητη για τη συγκρότηση του Κέντρου Πόλης είναι η πεζοδρόμηση των κάθετων δρόμων (μετά από επιλογή,  μελέτες και δημόσιο διάλογο) μέχρι τις πρώτες ή δεύτερες παραλλήλους της Βεΐκου.

Για  :

• Να αποκτήσει «βάθος» η κεντρική αγορά και να συνδεθεί με τις γειτονιές της πόλης, 

• να αξιοποιηθούν τα υποβαθμισμένα τώρα καταστήματα και κτίρια ώστε να αποτελέσουν παράγοντα ανάπτυξης και επέκτασης της οικονομικής ζωής της πόλης  

• να αποθαρρυνθεί η μετακίνηση με αυτοκίνητο στο κέντρο και η διαμπερής κίνηση στις γειτονιές από και προς τη Βείκου  και να ενθαρρυνθεί η κίνηση με τα πόδια ή με το ποδήλατο

 να αναπλασθεί  ο δημόσιος χώρος (οδοστρώματα και πεζοδρόμια), 

 να δημιουργηθούν πράσινες διαδρομές και  ασφαλείς χώροι ανάπαυσης, συνάντησης και επαφής των κατοίκων 

 να αναβαθμισθεί το περιβάλλον αυξάνοντας το πράσινο (που λείπει παντελώς) ώστε το  κέντρο να γίνει φιλικό, προσβάσιμο σε όλες τις ομάδες του πληθυσμού, να ‘’ανασάνει’’ και να αλλάξει η όψη του.

 

Κεντρική Πλατεία : 

 Επέκταση και αναδιαμόρφωση της πλατείας του Ηρώου, με αξιοποίηση – πεζοδρόμηση,  των παρακείμενων σε αυτή δρόμων. 

 Αναδιαμόρφωση της πλατείας Πηγής και ανάδειξή της ως σημαντικού ιστορικού σημείου της πόλης.

 Ανάδειξη του ναού της Αγ. Γλυκερίας σε ένα συνολικά αναβαθμισμένο περιβάλλον.

 

Παρεμβάσεις στις γειτονιές

 Να επεκταθούν οι υπάρχουσες πλατείες, που τώρα είναι χώροι αποκλεισμένοι και περιφραγμένοι, με πεζοδρόμηση των γειτονικών δρόμων και κατάλληλες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. 

 Να συνδεθούν μεταξύ τους, όπου είναι δυνατόν, ώστε να διαμορφωθούν «πράσινες διαδρομές» χώροι λειτουργικοί, προσβάσιμοι, ασφαλείς, που θα βελτιώσουν αισθητά το μικροκλίμα της γειτονιάς (π.χ πλατεία Κύπρου).

 Δρόμοι που οδηγούν σε σχολικά συγκροτήματα να μετατραπούν σε ήπιας κυκλοφορίας και να δενδροφυτευτούν, για την ασφαλή κίνηση γονιών και μαθητών.

 Να αναδειχθεί η περιοχή γύρω από το Καμίνι με πεζοδρομήσεις και να προβληθεί το μοναδικό κτήριο που συνδέεται με την ιστορία της πόλης.

 Τα Τουρκοβούνια, ο λόφος του Παιδιού, του Λεβεντάκη, του Αγ. Σπυρίδωνα να συνδεθούν με τον ιστό της πόλης και να στηριχθούν σ’ αυτούς περιβαλλοντικές, εκπαιδευτικές, αθλητικές και πολιτιστικές δράσεις.

 

Ανάκτηση των δημόσιων χώρων – κανόνες λειτουργίας καταστημάτων

Η πόλη σε όλη την έκταση της υποφέρει από την εγκατάλειψη και την κατάληψη των δημόσιων χώρων της.

 Άθλια η κατάσταση του οδικού δικτύου 

 Τα πεζοδρόμια είναι κατεστραμμένα ή καταλυμένα

 Οι διαδρομές για τυφλούς μια απέραντη παγίδα.

 Γονείς με καροτσάκια, παιδιά, άτομα με ειδικές ανάγκες  κινούνται σε δημόσιους χώρους επικίνδυνα εχθρικούς

Η εικόνα απαιτεί ένα συνολικό σχεδιασμό και νέους κανόνες στις χρήσεις των κοινόχρηστων χώρων 

 Άμεσα μέτρα για την απρόσκοπτη κίνηση των πολιτών στα πεζοδρόμια. 

 Απομάκρυνση των παράνομων κατασκευών που έχουν καταλάβει τα πεζοδρόμια της Λεωφόρου Βεΐκου.

 Απαγόρευση της κατάληψης πεζοδρομίων και κοινόχρηστων χώρων για «επαγγελματικές χρήσεις».

 Να απαγορευτεί η στάθμευση στην Πρωτοπαπαδάκη να δημιουργηθούν διαβάσεις πεζών και να ανακατασκευαστούν (και μεγαλώσουν) τα πεζοδρόμια  της που τώρα είναι αδιάβατα.

 Δημόσια διαβούλευση και υιοθέτηση δίκαιων μέτρων και κανόνων για χρήση του δημόσιου χώρου τέτοια,  που δεν θα αναιρεί το δημόσιο χαρακτήρα του, από μαγαζιά υγειονομικού ενδιαφέροντος.

 Δημόσια συζήτηση και σταδιακή υιοθέτηση σύγχρονου σχεδίου για τις χρήσεις γης στην πόλη.

 

Ενδεικτικά επισυνάπτονται:

Σχεδιάγραμμα της ζώνης που προτείνεται να αποτελέσει το κέντρο πόλης και

      ενδεικτικές τυπολογίες οδικού δικτύου, πλατειών και διαχείρισης κίνησης οχημάτων σε αυτή

 

Γαλάτσι 21/4/20

Παναγιώτης Παπαζαφειρόπουλος αρχιτέκτονας

Μέλος της δημοτικής κίνησης «Γαλάτσι ο Τόπος μου»

και του συν/σμού «Χωρίς μεσάζοντες Γαλατσίου»

Μέλος της επιτροπής διαβούλευσης